Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége
  • Szövetségünk
    • Bemutatkozás
    • Együttműködő partnereink
    • Szabályzatok
    • Publikációk
    • Panasz bejelentő
    • Illegálisan működő külföldi ingatlanközvetítők bejelentése
    • Letölthető dokumentumok
  • Szolgáltatások
    • Ingatlanközvetítők részére
    • Értékbecslők részére
    • Ingatlan nyilvántartó, ügyviteli és adminisztrációs szoftver
    • Képzéseink listája
    • Tulajdoni lap igénylés
    • Lakáshitel érdeklődő rögzítése
    • Villamossági biztonsági felülvizsgálat
    • Ingatlan kínálatunk
  • Képzések
  • Hírek
    • Ingatlan finanszírozás
    • Szakmai hírek
    • Ingatlanjog
    • Polgári jog
    • Média megjelenés
    • Hírlevél regisztráció
  • Shop
  • Kapcsolat
  • Főoldal
  • Egyéb jogterület

Számlázástechnikai változások kisvállalkozók számára

2020. ápr. 17.Konrád Mónika

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 2018. július 1-jétől hatályos 10. számú mellékletében foglaltak szerint, adatszolgáltatási kötelezettség terheli az adóalanyt a legalább 100 ezer forint áthárított általános forgalmi adót tartalmazó, belföldi adózók közötti ügyleteiről kiállított számláiról.

Az adóalany által kibocsátott számlákkal kapcsolatosan teljesítendő on­line számlaadat-szolgáltatási kötelezettség, -vagyis a számlázóprogramok kötelező bekötése a NAV-felé- 2020. július 1-jétől min­den belföldi adóalanynál, belföldön teljesített ügy­let­ről kibocsátott számlára kiterjed!

 

 

Ingyenes NAV-Online Számlázórendszer bevezetése, számlázóprogramok kötelező bekötése a NAV felé

 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy július 1-je után az eddigi 100 000 forint áfát tartalmazó számlák helyett MINDEN számláról értesülni fog a NAV, amely belföldi adóalanyok közötti ügyletből keletkezik.

 


Ez a kötelezettség továbbra sem vonatkozik azokra az adóalanyokra, akiknek nincs belföldön székhelyük, állandó telephe­lyük, lakóhelyük vagy szokásos tartózkodási helyük.

A NAV ingyenes számlázóprogramot (NAV 2.0 online számlázóprogram) biztosít, kifejezetten kis- és középvállalkozások számlázási kötelezettségének könnyítése érdekében, amely okostelefonon is elérhető lesz. *

*Természetesen más számlázóprogram is használható, mely megfelel a NAV 2.0 interfész-specifikációjának és XSD-sémájának.

 

 

A koronavírus járvány által előidézett rendkívüli helyzetre való tekintettel, az online adatszolgáltatás 2.0 verziójának kötelező alkalmazására a NAV 3 hónap haladékot adott a kisvállalkozásoknak:

az új határidő 2020. április 1-je helyett 2020. július 1.*

*Ez a dátum a számlázóprogramok fejesztőit érinti: a változás és a NAV 2.0. gyakorlatilag egy továbbfejlesztett interfészt jelent, amelyen keresztül a számlázószoftverek továbbítják a bizonylatokat az adóhatóság rendszere felé. Ez a felhasználók oldaláról semmilyen változást nem jelent, tehát semmilyen teendőd nincs.  

„A járvány miatt életbe lépő korlátozások miatt számos vállalatnál a napi üzletfolytonosság biztosítása is bizonytalanná vált. Ráadásul a megváltozott üzletmenetre történő átállás a legtöbb helyen olyan mértékű technikai erőforrás bevonását igényli, hogy az adóhatóság által felkínált tehermentesítés szinte mindenhol szükségszerű” –mondta Sík Richárd, a Deloitte adótechnológiai csapatának menedzsere, közleményében.

 

Addig a vállalkozások az adatszolgáltatási kötelezettségüket a megszokott módon teljesíthetik, vagyis július 1-ig csak azok a számlák kell menjenek a NAV felé, amelyeket belföldi adóalanyok részére állítottak ki, és áfatartalma eléri a min. 100 ezer forintot-, de az adóhatóság javaslata, hogy aki megteheti, mielőbb álljon át az új rendszerre.

 

2020. július 1. – NAV online számlázás

Számlázást, számlaadat-szolgáltatást érintő változások, melyek érintik a vállalkozások jelentős részét:

  • július 1-jétől minden belföldi adóalanynak kibocsá­tott számlán szerepeltetni kell a termékbeszerző, szolgál­tatást igénybe vevő belföldi adóalany adószámának, cso­portazonosító számának első nyolc számjegyét, vagyis megszűnik a 100 .000 forintos értékhatár. 
    • E változást, kötelezettséget teljesíteniük kell az alanyi adómenteseknek, de a KATÁS vagy fordított adózás alá eső ügyleteket teljesítő vállalkozásoknak is.
    • A számlán a partner adószáma ak­kor is szerepeltetendő, ha a számla nem tartalmaz általános forgalmi adót, mert az ügylet például adómentes vagy azon általános forgalmi adó a törvény tiltó rendelkezése alapján nem szerepeltethető.
    • Emellett továbbra is érvényben marad az az előírás, amelynek alapján a fordított adózás alá tartozó ügy­letekről kiállított számlának a termékbeszerző, szol­gáltatást igénybevevő teljes, 11 számjegyű adószámát szerepeltetni kell.
  • július 1-től az adatszolgáltatásra kötelezettek köre bővül: tehát, az online adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed minden belföldön teljesített ügyletről, vagyis -a számlában áthárított adó összegétől függetlenül-, minden olyan kiállított számla tekintetében, amelyet belföldi adóalany számára, belföldön teljesített ügyletről állítanak ki.

FIGYELEM! 2021. január 1-től viszont minden magánszemély és külföldi szervezet által kiállított számlára is ugyanez vonatkozik. -vagyis az összes ügyletről adatot kell majd szolgáltatni, függetlenül az áfa összegétől, és az adóalanyoktól!
Jövő év január 1-jétől tehát még inkább szűkül a kör, ami jelenti, hogy gyakorlatilag minden számlát be kell küldeni majd a NAV-nak. 

  • Számla-, nyugtaadási kötelezettséget kiterjesztették, a közérdekű és az egyéb speciális jellegére tekintettel adómentes –tárgyi adómentes – vállalkozásokra is. Az ügyletek tekintetében az adóala­nyok a számviteli törvénynek megfelelő számviteli bizonylat kibocsátása révén jelenleg mentesülnek a számla- és a nyugtaadási kötelezettség alól. Ezen adómentes esetek közül 2020. július 1-jétől kivételt képez majd -többek között- az adómentes ingatlan értékesítés is.
    Ha az adóalany 2020. június 30-át követően ilyen adómentes ügyletet teljesít vagy ilyen ügylet ellenértékébe be­számító előleget kap, akkor az általános szabályok szerint számlaadási kötelezettség terheli. Ha az ellenérték nem éri el a 900 000 forintot, akkor mentesülhet a számlaadási kötelezettség alól.  E számlaadási kötelezettség alóli mente­sülésnek további feltétele, hogy a szolgáltatást igénybe vevő, olyan nem adóalany személy legyen, aki az ügylet ellenértékét – a teljesítés napjáig – kész­pénz­zel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel megtéríti, és számla kibocsátását nem kéri. Ilyenkor az adóalanyt nyug­taadási kötelezettség terheli.
    Amennyiben az adóalany az általa teljesített termékértékesítéshez, szolgáltatáshoz (59. § szerinti) előleget kapott, a teljesítésről kibocsátott, kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat vonatkozásában az előleg figyelembevételével adódó különbözetről szolgáltat adatot. 

  • A számlakibocsátási határidő 8 napra csökken (14 nap helyett).

  • Továbbra is lesz lehetőség kézi számlatömbös számlák kiállítására, de az írott számlák adatait szükséges lesz a NAV honlapjának megfelelő felületén 4 napon, illetve bizonyos esetekben 1 naptári napon belül manuálisan feltölteni, ezért maga az adóhatóság is javaslatban szorgalmazza minden vállalkozás számára az online számlázószoftverek használatát.

  • Az online adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez regisztráció szükséges, (Tájékoztató ITT) melyet a számlázó programot, de a számlatömböt (kézi számlát) használóknak egyaránt el kell végezniük.*

Regisztrációl a NAV Online Számla felületén: https://onlineszamla.nav.gov.hu/home

*Ha valamilyen számlázó programot használsz, akkor össze kell kötnöd a NAV és a  számlázó programfiókodat.

 

 

Egy esetleges szabálytalanság szankciókkal jár. A számlatömbök megőrzése korábban is 8 év volt, elvesztése esetén pedig laponként 500.000 Ft büntetésre lehetett számítani. Mostantól azonban “kötelezettségnek a megszegése miatt a magánszemély 200.000 forintig, más adózó 500.000 forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.” 

A bevezetett intézkedésekkel a NAV célja, hogy a jövő évtől már képes lehet az áfabevallás-tervezetet készíteni az adóalanyok számára, így nem csak a gazdaság “tisztul”, hanem az adminisztrációs folyamatok is hatékonyabbá, egyszerűbbé válhatnak.

Nézzük a felhasználói jó oldalát is, ha már ilyen törvényi kötelezettségeknek kell megfelelni, akkor időt spórolhatunk az online számlázórendszerek használatával, hiszen a kézi számlatömbök használata továbbra sem kizárt, de a kézzel kiállított számlákat, még online is jelenteni kell. Továbbá sokat hallani manapság a környezettudatos életvitel kialakításáról is vagyis, ha digitalizáltan, online számlázunk, te is hozzájárulsz a környezetvédelemhez. :) 

 

Kommentek

Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége
  • MIOSZ belépés
  • MIOSZ kilépés
  • Kapcsolat
  • Közvetítők fóruma
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Hírlevél regisztráció
Copyright © 2020 Magyar Ingatlanközvetítők Országos Szövetsége
https://www.miosz.hu
Cookie
COOKIE BEÁLLÍTÁSOK

Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű fukcionalitáshoz marketing jellegű cookiekat engedélyezhet, amivel elfogadja az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.

Nem engedélyezem Engedélyezem

Jelentkezzen be

Hibás felhasználó vagy jelszó
Mégsem