A MIOSZ az Ingatlanszakmáért Szolgáltató Szövetkezet tagjaként, a munkavégzés földrajzi helyszínétől függetlenül biztosítunk ingatlanközvetítői szakmai tevékenység végzésére lehetőséget.

 

Az ingatlanközvetítő irodák a munkatársak foglalkoztatására a gyakorlatban az ismert „tipikus munkaviszonyok” (alkalmazotti, alvállalkozói, megbízotti) valamelyikével biztosítják a szolgáltatásukat. Az ingatlanközvetítői tevékenység sajátos jegyei miatt azonban, a különböző foglalkoztatási jogviszonyok törvényi előírásait, nehéz jogkövető módon alkalmazni. 

 

Nézzük miért is van ez így?

 

  • Az alkalmazotti munkaviszonynak azt nevezzük, amikor a felek között munkaszerződés jön létre, és ez alapján végzi tevékenységét a munkavállaló. A törvény leírása, alkalmazása szerint a felek nem egyenrangúak, ugyanis a munkajog értelmében a munkáltatót irányítási, utasítási és ellenőrzési jog illeti meg, továbbá a szabadság kiadásával, a munkarend meghatározásával és a munkaidő beosztásával kapcsolatban is fölérendeltsége van a munkavállalóval szemben. A munkáltató rendszeres munkabért köteles fizetni a munkavállalónak (tárgyhót követő, előzetesen szerződésbe foglalt időpontig kerül sor a munkabér megfizetésére). A foglalkoztató cég számára amellett, hogy nagy költségeket jelent a munkaviszony választása, de az ingatlanközvetítői tevékenység kötetlen munkaideje és előre nehezen kalkulálható időbeosztása valamint az általában elfogadott sikerdíjas bevétele miatt, nehezen is végrehajthatóak a jogszabályi előírások. 
  • A megbízotti és vállalkozói jogviszony egy konkrét és vállalt feladat elvégzésére alkalmazható. Lényeges, hogy ha megbízottként vagy vállalkozóként végzi tevékenységét az ingatlanközvetítő, akkor ebben az esetben a foglalkoztató cég fölérendeltsége nem indokolható a közvetítővel szemben. Az eltérő jelleg a munka ellenértékével kapcsolatban is érvényesül, mivel a megbízottat, vállalkozót csak abban az esetben illeti kifizetés, ha a megrendelő utasításai alapján teljesítette a kívánt feladatot (sikeres ingatlanközvetítés). 

Ez a gyakorlatban akkor jelent problémát, ha nem egyértelmű, hogy munkaviszonyról van-e szó, vagy olyan megbízási/vállalkozó szerződésről, amely valójában munkaviszonyt takar. A törvény szerint a színlelt megállapodás - tehát amikor a felek másnak akarják feltüntetni a jogviszonyt, mint ami valójában (színlelt munkaviszony) –semmisnek tekintik a munkaügyi ellenőrzés során. 

 

A színlelt szerződések felismerése a hatóság szempontjából egyre nagyobb jelentőséggel bír, hiszen, ha a felek munkaviszony-jellegű tevékenységüket például megbízotti vagy vállalkozói jogviszony keretein belül végzik, akkor ezzel az állam jelentős bevételektől esik el, ezért irányulnak a munkaügyi ellenőrzések a színlelt munkaviszony feltárására. 

 

Milyen jogkövetkezményekkel jár a színlelt szerződés?

A munkaügyi ellenőrzés és az adóellenőrzés során kerülhet sor arra, hogy fény derüljön a munkaviszonyt leplező szerződések esetleges mivoltára. A színlelt munkaviszony megállapítása esetén a fizetendő bírság 30.000,- forinttól akár 5.000.000,- forint nagyságrendig is terjedhet. Érdemes meggondolni tehát, hogy megéri–e járulékos költségeken való spórolás, színlelt szerződés megkötésével.

 

Szövetkezeti foglalkoztatás:

Az ingatlanközvetítésre vonatkozó speciális foglalkoztatási és munkavégzési körülmények miatt hoztuk létre azt a foglalkoztatási lehetőséget, melynek keretében egy adott ingatlaniroda jogosult ingatlanközvetítő kolléga munkáját igénybe venni - a Szövetkezeten keresztül

  • a jogszabályi előírásoknak teljes mértékben megfelelő módon,
  • jogbiztonságban,
  • kockázatvállalás nélkül, költségkímélő módon,
  • minimális adminisztrációs terhekkel.
  • Továbbá teljesítményarányos kifizetéssel tudja munkatársait foglalkoztatni.



A foglalkoztatott üzletkötő személye is „védett körülmények” közé kerülhet, hiszen

  • a jogszabályi előírásoknak munkavállaló is teljes mértékben megfelel,
  • ugyancsak teljes jogbiztonságot élvezhet, 
  • munkaügyi ellenőrzéstől nem kell tartania,
  • munkavégzési körülményeit maguk határozhatják meg,
  • munkaidejét maga alakíthatja, nem kötelezi jogszabály munkaidő nyilvántartására,
  • költségei vállalhatóak,
  • tb-biztosított.

 

A szövetkezeti foglalkoztatási jogviszony mellett az ingatlanközvetítő, egyéb jogviszonyban (munkaviszonyban, megbízotti vagy vállalkozói jogviszonyban) is végezhet tevékenységet, valamint nyugdíjasok vagy GYES-en lévők is igénybe vehetik.

A szövetkezeti foglalkoztatás tagság keretein belül, meghatározott teljesítendő feladatok és vállalások alapján, az együttműködési megállapodás szerint teljesül.  

A MIOSZ Ingatlanszakmáért Szolgáltató Szövetkezet az érdekképviseleti szervezet szerepét is betölti, így feladatunknak érezzük a szakmai szempontok szerint történő együttműködés előmozdítását, valamint oktatások és képzések biztosítását a tagok részére.

A fentiek összegzése alapján látható, hogy -a szakma egyedi és sajátos jellemzői miatt- a foglalkoztatás ismert „tipikus jogviszonyainak” nehéz megfelelni. Ezzel szemben a szövetkezeti foglalkoztatás, olyan megoldást kínál, mely minden tekintetben megfelelő környezetet biztosít az ingatlanközvetítés jogi, adminisztratív és etikus szabályainak alkalmazására.

 

A szövetkezeti foglalkoztatást ajánljuk, mindazon üzletkötőknek, akik

  • az ország bármely területén, ingatlanirodai keretek között,
  • jogbiztonságban,
  • költséghatékonyan szeretné munkáját végezni.

 

További érdeklődése esetén szívesen nyújtunk személyes tájékoztatást, amihez kérjük adja meg elérhetőségét itt:

 

 

https://www.miosz.hu